Az időzített bomba
Az EUROSOL RACING TEAM HUNGARY versenyzőpárosa Puskádi János és Gódor Barna csak fél távot teljesített a Skoda Fabia R5-tel a Rajd Rzeszowski-n, azaz a 25. Rally Rzeszow-on, amely az idén a CEZ mellett az ERC sorozatnak is részét képezte. A második nap reggelén az első szakasz rajtjában egy apró, de igen fontos alkatrész okozott problémát, aminek következtében lefulladt a Fabia motorja és Janiék emiatt a rajtban ragadtak.
Székesfehérvár után sajnos Lengyelországban ismét a technika kerekedett felül a Puskádi – Gódor pároson. A hibát valójában egy banális „kütyü”, egy úgynevezett roppanó bilincs okozta, amely nem roppant eléggé, így viszont roppant mód kibabrált Janiékkal a lengyel ERC futam másnapján. A szóban forgó alkatrész a versenyautó üzemanyagtankjában rögzíti a benzincsövet az AC pumpához, oly módon, hogy összeszereléskor megfelelően erősen összenyomva rároppan a csőre és így elvileg hatékonyan rögzíti azt.
Az üzemanyag tank egy beszállítótól érkezik a Skoda Motorsporthoz és elviekben csak be kell szerelni a versenyautóba. Ez így történt Janiék autójának gyártásakor is. A Rally Rzeszow másnapján az ominózus rajtnál a bilincs elengedte a csövet, így a Fabia R5-ös nem kapott többé üzemanyagot. Persze mindez utólag derült ki, illetve az is, hogy mivel a rögzítő alkatrész nem volt megfelelően rároppantva a csőre, így ez idáig amolyan időzített bombaként „ketyegett” a Skoda tankjában. Az is csoda, hogy eddig bírta, hiszen túl van már az autó mintegy fél tucat kemény bevetésen.
Az időben visszafelé haladva a verseny első napján még egy technikai probléma merült fel, ami egyébként szintén nem a márkához és a felkészítéshez kötődő hiba. Az R 5-ös autókban van egy bizonyos „pop-off szelep”, ami meggátolja, hogy a turbófeltöltő 1,5 Bar nyomás felett teljesítsen. Ez az alkatrész közvetlenül az FIA-tól, azaz a Nemzetközi Autósport Szövetségtől szerezhető be és minden típusú, R 5-ös szabályok szerint épített versenygép kötelező tartozéka, határt szabva ezzel a lóerőknek.
Ebben a trükkös szelepben található egy membrán, aminek a túlnyomás elengedését követően néhány pillanat múlva vissza kellene zárnia, hiszen a megengedett teljesítményre azért mégiscsak szükség volna. Ehhez képest ez a szelep sem tűnt tökéletesnek, ami azt eredményezte, hogy a Puskádi – Gódor páros sokszor mintha szívómotoros autóval közlekedett volna, így a folyamatos teljesítmény csökkenés miatt jelentős időhátrányt könyvelhettek el az első napi szakaszokon.
A pop-off szelepből sikerült ugyan szerezni egy cseredarabot, köszönhetően Botka Dávidéknak, akik sajnos még korábban kiestek a versenyből. Mivel azonban másnap Janiék autója is megállt az első gyors rajtjában, ahogy azt korábban már részleteztük, így nem sokat segített a teljesítményhatároló szelep cseréje.
A lengyelországi kirándulás mindezektől függetlenül remek hangulatban telt a Puskádi – Gódor páros számára. Csodás helyeken jártak ismét és érdekes volt látni a helyiek arcát, amikor Puskádi Jani, mint magyar rallye pilóta, tökéletes lengyel kiejtéssel beszélgetett a Rendezőkkel vagy a Gépátvételen a technikai felügyelőkkel, sportbírókkal. Igen vicces is lehet, amikor valakinek két anyanyelve van. J
Bízunk benne, hogy a műszaki csemegék, kulisszatitkok helyett legközelebb már egy nagyszerű eredménnyel záruló verseny élménybeszámolójával jelentkezhetünk, ahogy azt mintegy négy éven át megszokhatta a Kedves Olvasó! E pillanatban még kérdés, hogy mikor és hol lesz a folytatás az ERTH versenyzőpárosa számára, de amint körvonalazódik a jövő, ismét jelentkezünk.
Csökő Zoltán
Az EUROSOL RACING TEAM HUNGARY ezúton is köszöni Partnereinek és Támogatóinak, hogy lehetővé teszik a csapat számára a csodálatos helyszíneken zajló nemzetközi versenyeken való részvételt.