Ez történt 2016-ban a rallysportban
Elérkezett 2016 utolsó napja, mely kiváló alkalmat ad arra, hogy összegezzük, mi is történt az év során a rallysportban Magyarországon és határainkon kívül egyaránt. Utolsó idei cikkünkben a 2016-os versenyszezonra tekintünk vissza.
Itthon
ORB
Az ORB szezonja 8 versenyesre nőtt 2016-ban, igaz ezek közül csupán a legjobb hat eredmény számított a végeredménybe.
Herczig Norbert 2015-ös bajnokként és 2009-es Nyílt Rally Bajnok elsőként számított a legesélyesebbnek a sorozatban, arra azonban saját bevallása szerint még maga a versenyző sem számított, hogy az első öt versenyt megnyerve, már július végén bebiztosítja a címvédést a Škoda Fabia R5-tel.
A 2009-es ORB első Hadik András idén bizonyította gyorsaságát a Ford Fiesta R5-tel és ha kevesebb gondja lett volna, talán még a bajnokavatást is el tudta volna odázni. A Fordos versenyző a bajnokság utolsó két futamát magabiztosan nyerve szerezte meg első győzelmeit, valamint az év végi második helyet.
Vincze Ferenc kiváló szezont futott 2016-ban, azonban ő sem tudta felvenni az R5-ös autókkal már a versenyt, év végi harmadik helye az R4-es Mitsubishivel azonban nagyon is megérdemelt.
Spitzmüller Csaba a lehető legtöbbet hozta ki magából és az Evo 10-es R4-es Mitsubishiből, a 2008-as abszolút bajnok csupán 6.5 ponttal maradt le a dobogóról.
Balogh János sokáig tartotta életben abszolút dobogós eredményének esélyeit, azonban végül a 3-as kategória bajnoki címét magabiztosan begyűjtő pilóta az erősebb autók közül csupán négyet maga elé engedve az abszolút ötödik helyet szerezte meg.
A fiatal versenyzők közül Vincze Ferenc mellett Velenczei Ádám tudta igazán megmutatni gyorsaságát, azonban több probléma miatt „csak” a hatodik helyet tudta megszerezni abszolútban az R4-es Mitsubishivel.
Bajnoki címeinek számával azonos helyet szerzett idén ifjabb Tóth János, akinek kezei között az R5-ös Peugeot nem akart megszelídülni és hol az autó hibája, hol önmaga hibája miatt nem tudott kellő eredményt elérni. A magyar rallysport egyik legendájának számító versenyzőnek csupán egy jó versenye volt idén, Kassa, ahol nyerni is tudott. Remélhetőleg, a sok idei probléma nem veszi kedvét Janikának és jövőre újra harcba száll a bajnoki címért.
Kazár Miklós pilótaként szerzett eddigi három bajnoki címét szerette volna idén növelni, azonban az év elején még nem eléggé fejlesztett R5-ös Forddal csupán a nyolcadik helyen végzett.
Ollé Sándor idén utoljára még próbált harcolni a S2000-es Fordjával az R5-ös autók ellen, azonban év közben be kellett ismernie, hogy nem tudja érdemben felvenni velük a harcot. Sok probléma és autójának hátránya miatt a kilencedik helyet szerezte meg Sasa, aki jövőre az R5-ös Škodával méltó esélyese lehet a bajnokságnak.
2017-ben a jelenlegi hírek szerint akár 4-5 Škoda várható a nem kevés R5-ös autók között, így vélhetően Herczig Norbertnek az ideinél jóval nehezebb dolga lesz a bajnoki címért vívott csatáknál.
Rallye2
Vizelli Károly megmutatta, hogy a Lada még mindig az egyik legjobb autó a Rallye2-es mezőnyben. Nyolc versenyből két versenyt nyerve, szinte folyamatosan dobogón végezve végül sikerült megszereznie az abszolút bajnoki címet.
Neukirchner András kiválóan állta a Ladások, Vizelli Károly és Szauer Gergő támadásait, négy versenyt is megnyert, azonban Ózdi kizárása miatt végül a második helyen végzett.
Szauer Gergő korábban látványos versenyzésével hívta fel magára a figyelmet, idén azonban sikerült gyorsaságával is, Miskolci győzelmének és szinte hibamentes versenyzésével sikerült az abszolút harmadik helyen végeznie.
Ifj. Fogarasi Attila Veszprémben győzelmével megmutatta, hogy a Rallye2 élmezőnyébe tartozik, amit év végi negyedik helye is jól mutat.
2017 vélhetően újra agy küzdelmet tartogat a Rallye2-es mezőnyben, remélhetőleg minél több bajnokaspiránssal.
ORX
Az Országos Rallycross Bajnokság Supercar mezőnyében Kiss Pál Tamás jött, látott és magabiztosan nyerte első bajnoki címét. A figyelmet korábban formula autós versenyein elért kiváló eredményeivel felhívó versenyzővel idén a többszörös autocross európa-bajnok Kárai Tamás sem tudta igazán felvenni a küzdelmet. Tamás hat versenyéből ötön a maximum pontszámot megszerezve 31 pontos előnnyel lett első helyezett.
Wieszt Jankó szerezte a bajnokság második helyét, aki nagy csatát vívva utasította maga mögé Kárai Tamást.
Külföld
WRC
A Rally világbajnokság gyári csapatainak száma eggyel csökkent miután a Citroën Racing csupán pár versenyen kívánt indulni és Kris Meekenek, Stéphane Lefebvrenek és Craig Breennek felváltva kívánt lehetőséget biztosítani a bizonyításra.
A gyári versenyzőknél is történt változás. A Volkswagen Motorsport bár maradt a Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala, Andreas Mikkelsen hármasnál, azonban a Hyundai Motorsport Hayden Paddonnak is teljes szezonban adott lehetőséget Thierry Neuville és Dani Sordo mellett, míg az M-Sport Elfyn Evans és Ott Tanak helyett a Citroëntől visszatérő Mads Östberggel és Eric Camillival próbált szerencsét.
A szezont eredetileg 14 versenyesre tervezték, azonban a Kína Rally előtt pár héttel bejelentették, hogy az 1999 után visszatérni kívánó verseny elmarad. Így 13 fordulóban tudtak a világ leggyorsabb versenyzői a pontokért küzdeni.
Bár Sébastien Ogier idén a szokványosnál is jobban szenvedett elsőként indulva a murvás versenyeken, végül a szezon első két, majd utolsó öt versenyéből négyet megnyerve 108 pontos előnnyel szerezte meg sorozatban negyedik világbajnoki címét, hozzásegítve csapatát is a negyedik vb-cím megszerzéséhez.
A Volkswagen versenyzői közül Andreas Mikkelsen két győzelme némileg kárpótolta azon pontokat, melyeket a rosszabbul sikerült versenyeken elvesztett, így sorozatban megszerezte harmadszor is a világbajnokság harmadik helyét.
Jari-Matti Latvalát várták a legtöbben Sébastien Ogier legfőbb riválisának, azonban a finn a szokásosnál is többet hibázott, illetve hibásodott meg az autója, így egyetlen győzelmet aratva csupán a hatodik helyen végzett a pilóták versenyében.
A Volkswagen négy éven át tartó domináns szereplése ellenére a Wales Rally után két nappal bejelentette a német gyár, hogy kilép a WRC-ből, ez azonban inkább köszönhető a 2015 év végi dízel-botránynak, mint sem a sporttal összefüggő más tényezőnek.
A Hyundai Motorsport hármasa közül Thierry Neuville hozta a legkiegyensúlyozottabb szezont, és egy győzelmet is aratva sikerült megszereznie a pilóták második helyét.
A belga versenyző mögé Hayden Paddonnak sikerült a legjobban felzárkóznia, hiszen egy versenyt ő is nyert és végül a pilóták negyedik helyét szerezte meg.
Dani Sordo bár több versenyt is jól kezdett később azonban problémákkal küzdve csupán két dobogós eredményt ért el, így az ötödik helyen végzett a pilóták versenyében.
A gyári csapatok között végül a második helyet szerezte meg a Hyundai, mely egészen az utolsó előtti versenyig tudta életben tartani világbajnoki esélyeit.
Az M-Sport két versenyzője közül Mads Östberg a vártnál is rosszabbul szerepelt 2016-ban, hiszen bár a szezon első három versenye közül kétszer is a harmadik helyet szerezte meg, később jóval elmaradt a dobogótól és csak a pilóták hetedik helyét szerezte meg.
Eric Camillitól valószínűleg Malcolm Wilson sem várt kiugró teljesítményt, azonban a francia versenyző még az első 10-be is csak ritkán tudott beverekedni a versenyeken, így a 11. helyen végezve év végén.
Az M-Sport valószínűleg jobb idényt remélt, de így is sikerült megszereznie a csapatok közötti harmadik helyet. A csapatvezető, Malcolm Wilson bizalmát végül sem Östberg, sem Camilli nem vívta ki 2017-re, így mindketten WRC nélkül maradtak.
A Citroën Racing három versenyző végül összesen 12 versenyen indult. Kris Meeke bizonyítva, hogy Yves Matton jól döntött, amikor 3 éves szerződést kötött vele év elején, két versenyen is nyert, valamint többször is felvette Ogierval a tempót. 7 versenyen indulva két győzelmének köszönhetően végül a kilencedik helyet szerezte meg a pilóták között.
A fiatal versenyzők közül Craig Breen tudott igazán nagyot alkotni Citroën DS3 WRC-vel, hiszen hat versenye közül Finnországban megszerezte első abszolút dobogós helyezését a harmadik helyen beérve. Az ír versenyző idei 10. helyével a pilóták között méltón érdemelte ki a 2017-es gyári szerződést a francia csapattól.
Stéphane Lefebvre öt versenyen vehetett részt, azonban sokak figyelmét inkább német balesetével hívta fel magára a Montén elért ötödik helye mellett. Szerencsére már Stéphane Lefebvre és Gabin Moreau navigátor is felépült sérüléséből, így 2017-ben megpróbálhatják felülmúlni az idei 13. helyet a Citroën versenyzőiként.
A nem gyári versenyzők közül Ott Tanak, a DMACK gumikkal és Fordjával indulva vívta ki a legjobb helyezést, hiszen Lengyelországban csaknem nyerve, és walesi második helyével a pilóták közötti kilencedik helyet, valamint az M-Sport jövő évi gyári autóját szerezte meg.
2017-ben új és sokak szerint a B-csoportos érát visszaidézve erősebb autókkal egy rendkívül izgalmas szezon ígérkezik a WRC-ben.
A WRC2-ben hat versenyen szurkolhattunk Turán Frigyes és Zsiros Gábor révén magyar indulónak. A spanyol kategória harmadik helyet végül a bírák büntetése miatt elvesztő páros mind a hat versenyen pontszerző helyen célba érve a bajnokság 17. helyét szerezte meg.
ERC
A Rally Európa-bajnokság sajnos nem tudott idén előrelépni a fejlődés útján, hiszen elvesztette egyetlen gyári csapatát is, a Peugeot Rally Academyt, így válva a privát versenyzők bajnokságává.
Kajetan Kajetanowicz gyorsaságával és kiegyensúlyozott, szinte hiba nélküli teljesítményéhez csupán Alexey Lukyanuk és Ralfs Sirmacis tudott felnőni. A sorozat 2015-ös lengyel bajnoka a 10-ből nyolc versenyen indulva egy győzelmet aratott csak, otthon, azonban kiegyensúlyozott teljesítménye elég volt, hogy magabiztosan védje meg bajnoki címét.
Az orosz Alexey Lukyanuk szintén nyolc versenyen indult, azonban sok hibájának köszönhetően két győzelme csupán a második helyre volt elegendő.
A lett Ralfs Sirmacis hat versenyéből hármat megnyerve a harmadik helyen végzett és 2017-ben a legjobb R5-ös autóval, a Škoda Fabia R5-tel az ERC egyik fő bajnoki esélyesévé vált.
Botka Dávid és Szeles Péter az Azori-szigeteken és Cipruson is a negyedik helyet megszerezve végzett az abszolút hetedik helyen. A magyar párosnak sok gondja akadt idén a Citroën DS3 R5-tel, így hiába indultak kilenc versenyen és bizonyították gyorsaságukat, jobb eredményre nem volt esélyük. No, majd 2017-ben!
Puskádi János és Gódor Barna csupán a Kanári-szigeteken indult, azonban ott a vadonatúj R5-ös Škodával a nyolcadik helyen ért célba.
Az ERC2-ben hat versenyen vett részt ifj. Érdi Tibor és két második helyezést is szerezve 2014 után újra a kategória harmadik helyét szerezték meg.
A kategóriában induló Ranga Péter a kanári-szigeteki második helynek köszönhetően az év végi kilencedik helyet szerezte meg.
Az ERC3-ban is születtek szép magyar eredmények. Kétszeres 2WD európa-bajnokunk, Bessenyey Zoltán a Kanári-szigeteken és Görögországban is második lett. Június eleji veszprémi balesete idején, éppen vezette az ERC3-at, de végül a kategóriában legjobb magyarként a hetedik helyen végzett,
míg Német László egy második helynek köszönhetően a nyolcadik,
Klausz Kristóf a 28., míg
Várkonyi Szabolcs a 29.,
Fogasy Gergely a 33. helyen végzett.
Év közben a Hyundai is homológizálta R5-ös autóját, így 2017-ben a két versennyel kevesebbet, nyolcat tartalmazó ERC-ben remélhetőleg még az ideinél is nagyobb csaták lesznek, még jobb magyar eredményekkel.
ERX
A WRC-n és ERC-n kívül az ERX-ben, vagyis a Rallycross Európa-bajnokságon született kiváló magyar eredmény, ahol a S1600-os kategóriában Szabó Krisztián megszerezte a bajnoki címet. Ugyanitt Luigi a kilencedik eredménnyel végzett még a magyar versenyzők közül a legjobb 10-ben.
A bajnokság legerősebb mezőnyében Kiss Pál Tamás végzett a legjobb, ötödik eredménnyel, míg Kárai Tamás a kilencedik, Lukács Kornél pedig a 13. helyet szerezte meg.
MINDEN KEDVES OLVASÓNKNAK
SIKEREKBEN GAZDAG, BOLDOG ÚJ ÉVET
KÍVÁNUNK!
Hund Gábor
és a
Baranya Rallye
csapata