Monte Carlo Rallye – Verseny előtti sajtótájékoztató
Részvevők
Sébastien Ogier – M-Sport
Kris Meeke – Citroën Racing
Jari-Matti Latvala – Toyota Gazoo Racing
Thierry Neuville – Hyundai Motorsport
Andreas Mikkelsen – Škoda Motorsport
Bryan Bouffier
Sébastien Ogier
- Sébastien, új korszak, új csapat, új autó. Sok minden változott az Ön számára. Mik az első benyomásai az új Ford Fiesta WRC-ről?
- Még sokat nem vezettem, de az első benyomások nem rosszak. Azért döntöttem a Ford mellett, mert látom, hogy van a csapatban potenciál. Tudom, hogy nem lesz könnyű, ráadásul kevés idő állt rendelkezésre a felkészülési időben. Azonban nincs mit vesztenem. Nagyon motiváltan állok neki ennek az új kihívásnak. Furcsa, de úgy tűnhet, hogy 2017-re egy lépést tettünk hátra felé, azonban Julien Ingrassiának és nekem is igen nagy a tapasztalatom, így reménykedhetünk a legjobban. Rajtunk biztosan nem fog múlni a jó eredmény.
- Mit ért hátralépés alatt?
- Nagyon kevés időnk volt, hogy megismerjük az új autót, illetve az új csapatot. Mindenki jól tudja, hogy az M-Sport az egyetlen privát csapat a WRC-ben és mint ilyen, nagyon nehéz lehet felvenni a harcot a gyári csapatokkal. Azonban ez a csapat a korábbi sok-sok évben már bizonyította, hogy bár privát, mégis képes úgy dolgozni, mint egy gyári. Még ha az elmúlt években kevés sikert is értek el, bízom bennük. Amikor először mentem be a csapat központjába, azonnal éreztem, hogy milyen elszánt az egész M-Sport csapata. Ha ezt nem így éreztem volna, inkább otthon maradtam volna Tim fiammal.
- Nehéz volt meghozni a döntést, hogy hova igazol? Mi volt a döntő ebben? A karrierjének befejezése nem vetődött fel?
- Gondoltam a befejezésre is. Egyre nehezebben tudom otthon hagyni a fiamat. Néha erősebbé is vált ez az elhatározás, de tudtam, ha egyszer abba hagyom, nem biztos, hogy vissza tudok térni. Nem akartam csupán egy évet kihagyni. Aztán azt mondtam, ok, folytatom, mert még mindig élvezem a versenyzést és még mindig szeretek új dolgokat kipróbálni. Nyilvánvaló, hogy amikor a Volkswagen kilépése kiderült, nem volt sok választásunk. Igyekeztem olyan döntést hozni, amit később nem bánok meg, és lesz esélyem a jó eredményekre is. Meglátjuk mit hoz az év. Új korszak kezdődik, mindenki számára újak az autók. Az autóval való kevés tapasztalat ellenére igyekeznem kell gyorsnak lennem, de ugyanakkor megbízhatóan és okosan is kell vezetnem. A múltban a csapat már bizonyította, hogy képes jó eredményekre, így szinte csak rajtunk fog múlni. Mindenesetre még kellene egy kis tapasztalat az autóval.
Kris Meeke
- Kris, mennyire vártad már, hogy újra teljes munkaidőben foglalkozhass a WRC-vel?
- Azt hiszem, ezt mindenki izgatottan várta már, a média, a rajongók és örülök, hogy része lehetek ennek. Tavaly hét versenyen indultam, egyébként pedig az autót teszteltem. Néhány versenytől való távolmaradás nem volt jó, de így utólag nézve, talán ez volt a helyes. Nagy lépést teszünk az ismeretlenbe, hiszen új szabályok, új autók lesznek idén, azonban ez mindenkinek egyformán új. Most még nem tudok sokat mondani az esélyeinkről, ez majd idővel kiderül.
- Rengeteget teszteld a C3 WRC-t, most azonban már versenyen kell bizonyítanod vele. Nagy a várakozásod a versennyel kapcsolatban, vagy inkább saját tempódban szeretnél vezetni?
- Azt hiszem, tavaly is kiderül, hogy ha élvezem a versenyt… Tavaly nagyon élveztem a Sébastien Ogiervel vívott csatát. Rendben, ő többször dominált ezen a versenyen, de néha közel tudtam hozzá lenni. Inkább nyugodtan tekintek a versenyre, majd kiderül, hogy mire leszünk képesek.
- Kiszámíthatatlanságáról híres a Monte Carlo Rally. A jelenlegi feltételek alapján gondolja, hogy nehezebb verseny lesz, mint a tavalyi?
- Jelenleg úgy tűnik, könnyebb lesz idén jó gumit választani. Jelenleg az időjárás állandónak tűnik, és nem is várható, hogy komolyabb változás lesz. Ez a verseny azonban mindig nehéz, pénteken és szombaton teljesen télies körülmények várnak ránk. Lehet, hogy könnyebb dolgunk lesz idén a gumik terén, de ez nem jelenti azt, hogy vezetni is könnyebb lenne. Néhány szakasz nagyon becsapós, lehet, hogy még a szöges gumikra is szükség lesz.
Jari-Matti Latvala
- Jari-Matti, az ön esete hasonló Sébastien Ogierhoz, új csapat, új autó vár idén Önre. 1999 után ez lesz az első versenye a Toyotának a WRC-ben, az autót pedig egy évig fejlesztették. Mennyire érzi jónak a Toyota Yaris WRC-t, gondolja, hogy már a kezdeteknél győzelemre pályázhat vele?
- 10-12 napot teszteltem az autót, így sok mindenen tudtunk változtatni. A Volkswagen kilépésekor egy hónapig nem tudtam, hogy mit tegyek. Arra is gondoltam, hogy a Finn Bajnokságban fogok indulni, hogy tartani tudjam a tempót. Örültem, hogy a Toyotához igazolhattam, és a bizalmam is egyre nagyobb. Kissé kevés időnk volt ismerkedni az autóval, de azt gondolom, elégé magabiztosan tudom vezetni.
- Azt az időszakot, amikor kiderült, kilép a Volkswagen, a legstresszesebb időszakodként írtad le. Hogy érzi most, képes elkezdeni az új kalandokat?
- Seb azt mondta, gondolt arra, hogy egy évet kihagy, én pedig a Finn Bajnokságra gondoltam. Nem akartam kihagyni egy évet, mert nagyon nehéz lett volna visszatérni, így inkább odáztam a döntést. Láttam esélyt arra is, hogy privát versenyzőként folytassam, de most nagyon örülök, hogy gyári csapatban maradhattam, főleg olyannál, ahol Akio Toyoda az elnök.
- Mikor lesz képes először nyerni az autóval?
- Az autót kevesebb mint egy évig fejlesztették, hiszen márciusban vagy áprilisban tesztelték először. Ez kevés idő. A Volkswagen sokkal több tesztidőszak után lépett be a WRC-be. Idén inkább folyamatosan kell gyorsulnom az autóval, aztán az év vége felé már szeretnénk dobogóért harcolni. Az első félévben azonban az autó működését kell megismernem. Inkább az a célunk, hogy 2018-ban legyünk képesek győzelmekért harcolni.
Thierry Neuville
- Thierry, milyen érzés egy ilyen autót vezetni?
- Az izgalmas a legjobb szó erre. Mindenkinek új az autó, amivel egyértelműen gyorsulni fogunk. Először a vezetési stílust kell megszoknunk, majd agyban is alkalmazkodunk kell a gyorsasághoz. Versenyen ez már könnyebben fog menni, mint a tesztidőszakban.
- Mit gondol a Montéról? Voltak már jó és rossz emlékei is ezen a versenyen.
- Ez a legbarátságtalanabb verseny! Tavaly már sikerült itt javulnunk, hiszen dobogón végeztünk, így talán elkezdtünk már barátságot kötni a versennyel. Ez az eredmény nagyon jó volt, hiszen itt kezdődik a szezon, azonban a pontszerzés is fontos. Remélem, hogy már a kezdetektől jó lesz a tempónk, de mindenki számára lesznek kisebb meglepetések. Kérdés még mindenkinek, hogy mennyit fogunk gyorsulni, és hogy miként tudunk jól dolgozni?
- Képes lesz harcolni a világbajnoki címért?
- Azért vagyunk itt, hogy a világbajnoki címért harcoljunk. Az elmúlt években ez nagyon nehéz volt, Seb és a Volkswagen nagyon jó volt. Most azonban nőttek az esélyeink, még akkor is, ha visszatért a Citroën. Nagyon érdekes szezon lesz az idei, sok bajnokaspiránssal. Igyekszünk majd a legjobbak lenni.
Andreas Mikkelsen
- Andreas, a tavalyi szezon utolsó, ausztrál versenyén nyerni tudott, most azonban egy WRC2-es autóval indul. Hogy érzi magát?
- Nagyon jól érzem maga, és örülök, hogy itt lehetek. Nyilvánvalóan egyszeri dolog lesz az idei év, nem gondoltam volna erre még a múlt szezon végén, de nem volt sok választásunk. Nagyon boldog vagyok, hogy a Škoda lehetőséget biztosított nekünk, ez sokkal jobb, mint otthon ülni. Bár ez nem WRC, de egy kiváló R5-ös autó, mellyel nagyon jó eredményeket lehet elérni. Már nagyon várom a kihívásokat vele.
- A shakedown 2. hely jó kezdetnek tűnik.
- Igen, soha nem gondoltam volna. Ismertem ezt a szakaszt tavalyról, ezért próbáltam már versenytempóban vezetni. Az elsők között indultunk a teszten, és valószínűleg az utánunk jövők számára már más volt a körülmény.
- Szeretne a WRC2 bajnoki címért harcolni?
- Nos, mindig szeretnénk nyerni, főként, ha egy gyárat képviselsz. Nagyon jó lenne ezen a hétvégén nyerni, nagyon jó az autónk, de a WRC2-es mezőnyben is sok jó versenyző van. Ezen a versenyen nem mindig a leggyorsabb nyer, így inkább okosan és taktikázva kell vezetni. Nem lesz egyszerű versenyzeni a csapattársam, Jan Kopecky, valamint Bryan Bouffier és Kevin Abbring ellen.
- Mik a legfrissebb hírek a gyári WRC szerződése ügyében?
- Nos, nagyon dolgozunk az ügyön. Mint korábban már mondtam, a cél, hogy 2018-ra újra gyári versenyző lehessek. Ez a szezon számunkra félszezon lesz. A Montén a Škoda versenyzőjeként indulok, de nagyon keményen dolgozunk azon is, hogy még idén bele tudjunk ülni a 2017-es VW Polo WRC-be is. Szeretnék a Volkswagennel egynél több versenyen is elindulni még idén.
Bryan Bouffier
- Bryan, kemény lesz idén a WRC2?
- Persze. Mindig is kemény volt a Monte Carlo Rally, a WRC2-ben sem lesz ez másként. Ez a második legfontosabb verseny számomra. Örülök, hogy lehetőségem adódott indulni ebben a mezőnyben. Ezen a versenyen még nem volt olyan, hogy 100%-on tudtam vezetni minden szakaszon, sokat szoktam küzdeni a tapadással.
- Milyenek a körülmények az idei versenyen a korábbiakhoz képest?
- Már nem emlékszem az előző évi Montékra, idén teljesen nulláról indulunk! Csütörtökön nehéz lesz majd jó gumit választani, de a folytatás könnyebbnek ígérkezik. Biztos vagyok benne, hogy a szakaszok egyre piszkosabbak lesznek majd. A shakedown szakasz is mikor besötétedett, nagyon jeges lett. A jegesedés okozza majd a legtöbb problémát.
- Mi a stratégiája?
- Egyelőre nincs stratégiánk, próbáljuk a legjobb formánkat hozni, aztán meglátjuk.
- Mi a további terve idénre?
- Úgy tűnik, Korzikán is indulunk, ha tudunk még támogatást szerezni. Természetesen idén is szeretnék több versenyen indulni.